• Imprimeix

“Creus que has d’anar a urgències? Truca al 061”

L’objectiu és oferir una orientació sanitària de qualitat, canalitzant millor l’atenció d’urgència de menor gravetat i fomentar un bon ús dels serveis d’urgències

03/02/2017 14:02
061

El Govern impulsa, a través del Departament de Salut i conjuntament amb el Departament de Presidència, una campanya informativa per fomentar l’ús del servei 061 CatSalut Respon entre la població que pensa que necessita un servei d’urgències en cas d’un problema de salut.

La campanya, que porta per nom “Creus que has d’anar a urgències? Truca al 061” vol conscienciar al ciutadà dels beneficis d’emprar aquest servei, com per exemple, el de saber a quin centre anar per rebre l’atenció més ràpida, estalviant-se desplaçaments i temps d’espera innecessaris. Aquest servei funciona les 24 hores del dia els 365 dies de l’any i està format per un equip de més de 200 professionals de la salut.

L’atenció a les urgències

L’atenció a les urgències ha de poder donar resposta a demandes d’atenció immediata de diferents nivells de gravetat i complexitat, des de situacions de risc vital fins a problemes lleus que necessiten ser resolts de manera ràpida. Diàriament, una mitjana de 9.500 persones (unes 10.500 durant l’epidèmia de la grip) acudeixen els serveis d’urgències d’un hospital, un 64% de les quals presenten molèsties o problemes de salut que o bé no són una urgència,  i, per tant, podrien esperar a la programació d’una visita amb el metge de capçalera, o bé són una urgència de poca gravetat que podria ser tractada en un altre centre de la xarxa assistencial, com ara per exemple els CUAP, o fins i tot ser resolta amb un consell telefònic a través del 061. De fet, es calcula que el percentatge de persones que acudeixen als serveis d’urgències d’hospitals de Catalunya prèvia consulta al 061 CatSalutRespon no supera l’11%.

La campanya forma part d’un ampli conjunt de mesures impulsades pel Departament de Salut per fomentar i millorar la gestió dels serveis d’urgències. En aquest sentit, aquest any la conselleria ha incrementat en un milió d’euros els recursos destinats a les urgències d'hivern per fer front a la demanda. A més, s’està elaborant el Pla Nacional d’Urgències que es presentarà durant aquest primer trimestre del 2017. 

061 CatSalut Respon

Durant el 2016, el 061 CatSalut Respon va rebre un total de 1.992.981 alertes sanitàries corresponents a 1.473.609 incidents. El 40% d’aquests incidents (595.156) es van resoldre telefònicament –a través d’un consell de salut, donant informació o derivant el ciutadà a un centre sanitari–, mentre que el 60% restant, (878.453 incidents) van requerir la mobilització de 1.050.430 recursos i es van distribuir en 2.766 de Suport Vital Avançat Aeri, 176.319 de Suport Vital Avançat Terrestre, 758.377 de Suport Vital Bàsic, 109.874 d’Atenció Domiciliària Urgent i 3.094 d’Atenció Primària.

Salut impulsa una campanya per fomentar l'ús del 061 en cas d'una urgència