• Imprimeix

Pla STEMcat de vocacions científiques i tecnològiques

La situació s’agreuja en el cas de les dones, que accedeixen en menor percentatge als estudis en aquestes àrees

28/02/2017 15:02
ciència

Es volen fomentar les vocacions científiques entre les dones

El Govern ha aprovat la creació del grup de treball interdepartamental que ha d’elaborar el Pla STEMcat d’impuls de les vocacions científiques, tecnològiques, en enginyeria i matemàtiques per promoure un augment en l’interès per aquests estudis. L’acord estableix que el grup de treball  STEMcat ha d’elaborar el pla amb l’objectiu que aquest es pugui desplegar a les aules a partir del curs 2017-2018.

Aquest acord s’emmarca dins l’estratègia SmartCAT del Govern català, que s’ha reimpulsat recentment amb la inclusió de quatre nous àmbits d’actuació prioritaris entre els quals destaca la posada en marxa d’un programa per promoure les vocacions tecnològiques entre els joves, especialment entre les noies.

Un pla per garantir oportunitats

Estudis realitzats per diferents organismes internacionals apunten que hi ha un desequilibri entre la demanda laboral de persones qualificades en els camps de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques (el que correspon a les sigles en anglès de Sciencie, Technology, Engineering and Maths, STEM), i les persones amb titulacions en aquests àmbits. Aquesta situació és encara més greu si s’observa des d’una perspectiva de gènere, ja que les dones, tot i que accedeixen amb major proporció que els homes als estudis superiors, ho fan en menor percentatge per estudis en aquestes àrees. Aquest desequilibri està provocant que, ja a hores d’ara, hi hagi llocs de treball que no es poden cobrir, i que, si es manté la tendència, es perdi l’oportunitat tant de generar com de cobrir els nous llocs de treball en l’àmbit TIC que, segons totes les previsions, es crearan a Europa en els propers anys.

La creació del Pla STEMcat, juntament amb altres programes ja en marxa, dona compliment a objectius específics de les polítiques educatives incloses al Pla de Govern i a diferents articles de l’Estatut d’autonomia de Catalunya sobre l’obligació dels poders públics de promoure polítiques que afavoreixin l’emancipació dels joves i el seu accés al món laboral, que garanteixin el principi d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes. Així mateix, el pla s’inscriu en els principis rectors de la Llei d’educació, entre els quals figura la capacitació cultural, científica i tècnica que permeti als alumnes la plena integració social i laboral  i la competència per a la utilització autònoma i creativa dels sistemes digitals.

Programa d’impuls de les vocacions científiques, tecnològiques, en enginyeria i matemàtiques