Carretera
  • Imprimeix

Vehicles de dues rodes

Consells de seguretat viària

Els consells a l'hora de conduir un vehicle de dues rodes es poden resumir en tres paraules: percepció, atenció i precaució. A més, sempre i en qualsevol desplaçament, respecteu les normes i els senyals de circulació.

Quins són els riscos més freqüents a què s’exposen els conductors de motocicleta o ciclomotor?

Primer: La inestabilitat. La motocicleta és un vehicle inestable pel fet de tenir dues rodes. Com que només té una roda per eix, els motoristes obteniu l’estabilitat del vehicle fent servir el vostre propi cos com a contrapès, de manera que quan es condueix una motocicleta s’ha d’estar atent no només al trànsit, sinó també a l’equilibri sobre el vehicle.

Segon: No ser vistos. Les dimensions de la motocicleta o el ciclomotor fan que els conductors dels altres vehicles puguin no veure-us. Cal portar els llums encesos i en bon estat tant de dia com de nit. No us acosteu als altres vehicles, ja que hi ha l’angle mort de visió: el conductor no pot veure pel retrovisor una motocicleta o un ciclomotor que té al costat.

Tercer: Els moviments. Les motocicletes permeten moviments ràpids laterals, conducta molt perillosa. Cal utilitzar sempre els intermitents abans dels desplaçaments i senyalitzar-los amb temps i claredat.

Quart: La separació. Hi ha d’haver prou distància de separació amb el vehicle precedent per poder aturar la motocicleta sense risc de col·lisió.

Cinquè: Els ulls. Cal dur ulleres per protegir els ulls i evitar que les espurnes i la pols hi puguin entrar.


Altres riscos importants són:

La velocitat: Hem de conduir a la velocitat adequada a la via i a les circumstàncies de la circulació, de forma que puguem controlar o aturar la motocicleta davant de qualsevol imprevist o situació d’emergència.

La distància de detenció: Aquest és l’espai que el vehicle recorre entre el moment en què el conductor veu el problema i el moment que el vehicle s’immobilitza. Aquest espai es multiplica per dos quan el paviment és moll i augmenta deu vegades més si hi ha neu o gel. Per això, en condicions climatològiques adverses, s’han d’extremar les mesures de precaució si es condueix un vehicle de dues rodes. La distància de detenció està relacionada amb la distancia de reacció i amb la de frenada. Si el conductor està cansat, distret, amb son o sota els efectes de l’alcohol i les drogues, el temps de reacció augmenta. La distància de frenada serà més curta o més llarga en funció de la velocitat, el pes o l’estat de la calçada, l’eficàcia dels frens i el dibuix dels pneumàtics, entre altres coses.

consell_moto
Motocicleta

No importa la cilindrada de la motocicleta, cal conduir amb seguretat

Quines són les conductes que hem d’evitar?

Primer: No hem de conduir sota cap concepte amb aparells reproductors de so a l’orella, ja que no sentirem els senyals acústics d’altres vehicles o dels agents de trànsit.

Segon: Hem de procurar no transportar equipatges ni objectes pesants o voluminosos que puguin provocar la desestabilització del vehicle i afectar l’adherència de la frenada. Si heu de fer un viatge llarg, col·loqueu la càrrega de manera que garantiu l’equilibri de la moto i tingueu en compte que l’equipatge més pesant no s’ha de posar al darrere, sinó que és millor repartir la càrrega en maletes i bosses sobre el dipòsit.

Tercer: No feu avançaments si no esteu segurs que no hi ha risc.

Quart: No aprofiteu els semàfors fins al final.

Cinquè: No circuleu en paral·lel, ni fent ziga-zaga o dificultant la circulació.

consell_accident

Elements de seguretat viària

Cal que adopteu una actitud responsable per mantenir sempre a punt dispositius com ara els llums, el mirall retrovisor, la senyalització, el casc o el vestuari, mitjançant revisions i manteniments periòdics.Hi ha d’haver, en general, un manteniment periòdic dels elements del vehicle com són els llums, els frens i els pneumàtics i verificar que estan en bon estat. S’aconsella fer una revisió de forma anual en un taller acreditat.

  • Els llums: per veure els altres usuaris de la via i perquè ens vegin. Han d’estar en bon estat i ben orientats tot l’any.
  • Els frens: comproveu el nivell de líquid de frens i reviseu la consistència de la palanca o del pedal de fre.
  • Pneumàtics: han de tenir la mesura i les característiques corresponents a la nostra moto i la pressió correcta segons l’ús que hi vulguem donar. A més, han d’estar ben equilibrats i cal que estigueu atents a les possibles senyals de desgast.

I què cal saber sobre la seguretat passiva?

Primer de tot, el casc, ja que, amb la vestimenta, són els elements primordials en la seguretat del motorista. El casc protegeix el cap, i també la cara i la barbeta si és integral. És essencial portar-lo ben cordat.

Cal que sigui homologat, millor de color clar i amb dispositius reflectors, i que s’ajusti bé al cap, fixat amb una bona tanca i ben ajustat també al coll amb la corretja de seguretat. Cal comprovar la data de caducitat. En aquest sentit, cal evitar que es faci malbé, com ara deixant-lo penjat en un costat del vehicle, perquè l’afecten la calor i la pluja.

Les ulleres i viseres serveixen per evitar els enlluernaments i han de resistir l’aparició del baf. S’han d’evitar les ratllades a les pantalles, ja que això pot ocasionar menor visibilitat en condicions de pluja o enlluernaments excessius, així com una pèrdua d’eficàcia en general.

Us recordem que, en el supòsit que el casc hagi sofert un impacte violent, l’heu de substituir, ja que se n’hauran vist alterades les característiques i funcionalitats i, per consegüent, no ens asseguraria la protecció.

Pel que fa al vestuari, per reduir les lesions i cremades amb el paviment, el model ideal és l’anomenat granota, que protegeix el cos i les articulacions, a més d’unes botes i uns guants. Això, en el cas de les motocicletes. En el cas dels ciclomotors, es pot substituir per uns pantalons llargs, una jaqueta de màniga llarga i calçat amb una mica de taló, de manera que tapi els turmells, i uns guants.

Llums

Llums

Fre

Fre