subcap_img_007
  • Imprimeix

Menú saludable

L'any ha passat molt ràpidament i ja hi tornem a ser, al voltant de les festes de Nadal i a l'inici d'un nou any. Aquestes festes tenen moltes connotacions de celebració en família i també de trobada amb amics i companys, i sovint cadascuna d'aquestes reunions es relaciona amb bons i abundants àpats: aperitius ben assortits, escudella i carn d'olla, canelons, capó de Nadal farcit, torrons i massapans, neules i tortells, etc.

Menú

En relació amb l'aperitiu...

Recordeu que l'aperitiu és l'inici d'un àpat, i no un àpat en si mateix, per tant és convenient que l'aperitiu sigui una lleugera degustació, un tast en petita quantitat (tant d'aliments com de begudes) per tal de donar pas a l'àpat principal, tot evitant aliments i begudes molt energètiques.

 

En relació amb el menú...

En la composició del menú, procureu fer combinacions entre el primer i el segon plat que es complementin: primers plats suaus i lleugers amb segons més consistents, o bé a l'inrevés i també triar aliments i preparacions que no aportin gaire greix.

Taula parada

Suggerim...

  • Prioritzar les postres a base de fruita fresca, ja que, després d'un àpat contundent, s'agraeixen unes postres refrescants i lleugeres.
  • Presentar els dolços en porcions ben menudes, per tal que els comensals en puguin degustar diferents tipus en petites quantitats.
  • Procurar que els dolços no estiguin presents durant tota la sobretaula. Són una temptació massa gran i les sobretaules d'aquests dies s'allarguen fins tard.
  • Evitar l'excés de begudes amb gas i sobretot de begudes alcohòliques. Acostumen a ser ben tolerades d'una a dues copes de vi o cava en els àpats, si s'hi està acostumat.
  • Planificar una bona complementació dels diferents àpats al llarg del dia, és a dir, si la celebració es fa a l'hora de dinar, proposar esmorzars i sopars lleugers, i a l'inrevés.
  • Recordar que poden ser molt reconfortants les infusions d'herbes digestives després dels àpats (camamilla, marialluïsa, poliol,...) en lloc d'infusions estimulants com el cafè o el te.

És MOLT recomanable sortir a passejar una estona abans o després dels àpats i, si podeu, aprofiteu per fer servir les escales en lloc dels ascensors.

Gaudir de les festes no ha estar vinculat a excessos ni a grans pressupostos; hi ha mols plats tradicionals que utilitzen productes locals, de temporada i que són una excel·lent opció, més econòmica i més sostenible.

I ja que s'apropa el començament de l'any nou i ,amb ell, els bons propòsits de canvi, recordem alguns dels consells que ens ajudaran a gaudir d'una millor salut:

  • Seguir una alimentació variada i equilibrada, rica en fruita i verdura.
  • Esmorzar cada dia (és un dels àpats més importants).
  • Evitar saltar-nos àpats.
  • Portar un estil de vida actiu: pujar per les escales i moure'ns més.
  • Caminar una estona a bon ritme cada dia (que puguem mantenir una conversa, però amb un cert esforç).
  • Deixar de fumar.
  • Dormir cada dia entre 7 i 9 hores.
  • Participar en activitats socials.
  • Practicar un hobby (afició), millor si és a l'aire lliure.
  • Protegir-nos dels efectes del sol.
Plat de nadal
Data d'actualització:  14.12.2015